Autogiro

Om du vill betala din avgift via autogiro, kontaktar du vår ekonomiska förvaltare MBF .

Belysning

Byte av trasiga lampor i ytterbelysning, tvättstuga och i trapphus hjälps vi åt med. Styrelsen ser till att reservlampor finns i förrådet.

El

Om du saknar el i lägenheten kontrollerar du först om det är en säkring/propp som gått i din egen elcentral som finns i hallen. Om det inte är säkringen/proppen som är fel, kollar du på Ellevio’s avbrottsinformation om avbrottet berör fler hushåll i området. I annat fall kontaktar du styrelsen.

Gräsmattor/trädgård

Gräsytan utanför 83’an-87’an och baksidan ner till vår grillplats tillhör vår fastighet så gräsklippning och blomsterrabatter m m sköter vi medlemmar gemensamt. Gräsplätten vid 79’an-81’an är kommunal mark som sköts av stadsdelsförvaltningen.

Lås och nycklar

Är det fel på kodlåset vid porten kontaktar du styrelsen. Vid elavbrott slutar kodlåset fungera, använd då lägenhetsnyckeln för att komma in i trapphuset.

Vill du göra extrakopior på dina nycklar, kontaktar du styrelsen som skriver ut en rekvisition att ta med till Punctum Lås & Larm i Sundbyberg

Om du behöver en låssmed för att du låst dig ute googlar du ”låssmed” och väljer en som verkar pålitlig. Håll utkik efter om firman är medlemmar i Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund (SLR) och om de är uppfyller rekommendationer från Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF). Du kan söka efter företag som är medlemmar i SLR här.

Matavfallspåsar

Matavfallspåsar finns att hämta i tvättstugan. Om de är på väg att ta slut, meddela styrelsen så beställer vi fler från Stockholm Vatten och Avfall. Du kan även hämta matavfallspåsar på Bromma återvinningscentral (på insidan av planket finns en hållare, ganska nära elektronikåtervinningen).

TV / Bredband / Telefon

Problem med bredbandet felanmäler du direkt till  bredbandsleverantören Tele2. Problem med TV-mottagningen kan bero på problem hos Terracom, som levererar grundutbudet för TVn. Driftinformation och felanmälan hittar du på terracom.se. Är det problem med andra kanaler än grundutbudet, vänder du dig till Tele2.

Problem med din hemtelefon felanmäler du direkt till din telefonileverantör.

Tvättstugan

Om det är fel som uppstår i tvättstugan, kontaktar du styrelsen.

Skadedjur

Kontakta styrelsen omgående för att anmäla skadedjursproblem som t ex  getingbon eller råttor. Vi har en skadedjursförsäkring hos Anticimex.

Sophämtning

Hushållssopor och matavfall hämtas två gånger i veckan. Om det är överfullt i alla sopskåp, har hämtningen antagligen uteblivit. Kontakta styrelsen så reklamerar vi detta.

Snöröjning

Snöröjningen på gångvägen närmast huset inkl trappan vid port 81 och vid sopskåpen sköter vi medlemmar gemensamt. Snöskyfflar och sopborstar finns innanför samtliga portar att använda.

Vid undermålig snöröjning på gatan eller på trottoarerna utanför fastigheten, felanmäl till Trafikkontoret, Stockholms stad, stockholm.se/felanmal eller ring deras driftcentral på TrafikStockholm, tel 08-651 00 00 (öppet dygnet runt, året runt).

Störningar

Om du störs av en granne på något sätt, kontaktar du i första hand själv din granne och försöker reda ut frågan tillsammans. Om du inte får något gehör för dina synpunkter trots upprepade försök och störningar inte upphör,  kontaktar du styrelsen.

Vatten

Om det inte kommer något vatten alls i kranen eller om vattnet är missfärgat, kolla driftstatus på stockholmvatten.se och felanmäl sedan direkt till dem. Stockholm Vattens driftcentral är öppen dygnet runt, alla dagar i veckan.

Saknar du varmvatten men fortfarande har fungerande kallvatten, kontakta styrelsen.

Övrigt

Kontakta styrelsen på kontakt@brflejonet7.se